Skip to content
Świadomy Opiekun
  • Home
  • O Projekcie
    • Dla kadry opieki długoterminowej
    • Dla osób zainteresowanych zawodami pomocowymi
    • Dokumenty rekrutacyjne
    • Partnerzy projektu
  • Szkolenia
    • Harmonogram szkoleń
    • Szkolenia zrealizowane
  • Baza wiedzy
  • Kontakt
Świadomy Opiekun
  • Home
  • O Projekcie
    • Dla kadry opieki długoterminowej
    • Dla osób zainteresowanych zawodami pomocowymi
    • Dokumenty rekrutacyjne
    • Partnerzy projektu
  • Szkolenia
    • Harmonogram szkoleń
    • Szkolenia zrealizowane
  • Baza wiedzy
  • Kontakt

Aktywne słuchanie i bariery aktywnego słuchania

  • Home
  • Psychika
  • Aktywne słuchanie i bariery aktywnego słuchania
Breadcrumb Abstract Shape
Breadcrumb Abstract Shape
Breadcrumb Abstract Shape
Psychika

Aktywne słuchanie i bariery aktywnego słuchania

  • 2025-03-10
  • Komentarze 0
świadomy opiekun aktywne słuchanie bariery aktywnego słuchania
logo fundusze europejskie samorząd województwa kuj pom

1. Aktywne słuchanie - co to ?

Aktywne słuchanie to technika komunikacyjna, która polega na pełnym skupieniu się na rozmówcy, zrozumieniu jego wypowiedzi oraz odpowiedzi w sposób, który pokazuje, że rzeczywiście go słuchamy i rozumiemy. Obejmuje to nie tylko słuchanie słów, ale również zauważanie tonu głosu, mowy ciała i emocji.

Jednak w praktyce mogą występować różne bariery, które utrudniają aktywne słuchanie. Oto niektóre z nich:

  1. Brak uwagi – Kiedy nasza uwaga jest rozproszona przez otoczenie, inne myśli lub technologie (np. telefony komórkowe), trudno skupić się na rozmówcy.
  2. Stereotypy i uprzedzenia – Jeśli mamy uprzedzenia wobec osoby, z którą rozmawiamy, możemy nie dawać jej pełnej uwagi lub nie słuchać z otwartym umysłem.
  3. Zbyt szybkie ocenianie – Jeśli podczas rozmowy natychmiast formułujemy ocenę lub odpowiedź, zamiast pozwolić rozmówcy wyrazić całą myśl, możemy pominąć ważne informacje.
  4. Emocje i stres – Kiedy jesteśmy zestresowani, zdenerwowani lub przeżywamy silne emocje, nasze zdolności do koncentracji i słuchania mogą być osłabione.
  5. Przeładowanie informacyjne – Zbyt duża ilość informacji do przetworzenia może sprawić, że trudno będzie w pełni skoncentrować się na rozmowie i zapamiętać wszystkie szczegóły.
  6. Bariera językowa – Jeśli rozmówcy używają trudnego języka lub różnią się w używaniu słów, może to utrudniać prawidłowe zrozumienie.
  7. Kultura i kontekst społeczny – Różnice w kulturze i normach społecznych mogą wpływać na sposób komunikacji i interpretacji wypowiedzi.
  8. Chęć udzielenia odpowiedzi zamiast słuchania – Czasami, zamiast skupić się na słuchaniu, myślimy o naszej odpowiedzi, co może prowadzić do niepełnego zrozumienia.

Aktywne słuchanie to umiejętność, którą można rozwijać, ale wymaga to dużej uwagi i praktyki, by przezwyciężyć te bariery.

2. Bariery aktywnego słuchania o charakterze psychologicznym

Bariery dobrego słuchania o charakterze psychologicznym odnoszą się do wewnętrznych, subiektywnych czynników, które wpływają na naszą zdolność do efektywnego słuchania i zrozumienia rozmówcy. Oto kilka głównych barier psychologicznych:

  1. Emocje i stres – Silne emocje, takie jak złość, frustracja, smutek, lęk czy niepokój, mogą zdominować nasze myśli i sprawić, że trudniej jest skoncentrować się na tym, co mówi rozmówca. Stres może blokować zdolność do przetwarzania informacji i słuchania z pełną uwagą.
  2. Stereotypy i uprzedzenia – Kiedy mamy uprzedzenia wobec osoby lub grupy, możemy nieświadomie zniekształcać ich wypowiedzi, filtrując informacje przez pryzmat naszych przekonań. Może to prowadzić do błędnego zrozumienia intencji rozmówcy.
  3. Chęć udzielenia odpowiedzi – Często zamiast w pełni skupić się na tym, co mówi rozmówca, koncentrujemy się na tym, jak odpowiedzieć. Czekamy na swoją kolej do mówienia, zamiast aktywnie słuchać, co prowadzi do pominięcia kluczowych informacji.
  4. Zbytnia koncentracja na sobie – Jeśli jesteśmy zbyt skoncentrowani na swoich myślach, problemach czy przeżyciach, możemy nie dostrzegać tego, co mówi rozmówca. Tego typu introspekcja utrudnia pełne zaangażowanie w rozmowę.
  5. Zbyt szybkie osądy – Ocenianie i formułowanie opinii zanim rozmówca zakończy swoją wypowiedź może uniemożliwić pełne zrozumienie. Często myślimy o tym, co powiemy, zanim wysłuchamy drugiej osoby, co może prowadzić do pochopnych wniosków.
  6. Kultura i normy społeczne – Nasze własne doświadczenia i przekonania kulturowe mogą wpływać na to, jak interpretujemy słowa i zachowania innych. Zrozumienie i akceptowanie różnic kulturowych w komunikacji może stanowić wyzwanie, jeśli nie jesteśmy tego świadomi.
  7. Przeładowanie informacyjne – Kiedy jesteśmy bombardowani dużą ilością informacji w krótkim czasie, nasza zdolność do skupienia się na konkretnej wypowiedzi może być osłabiona. Zjawisko to często występuje w sytuacjach wymagających przetwarzania wielu bodźców naraz, co może prowadzić do zniekształcenia odbioru komunikatów.
  8. Zamknięcie umysłu – Jeśli jesteśmy zbyt pewni swoich przekonań i nie jesteśmy otwarci na inne opinie, trudno będzie nam skutecznie słuchać. Zamknięcie umysłu może prowadzić do braku chęci zrozumienia argumentów drugiej strony.
  9. Zniekształcone postrzeganie motywów rozmówcy – Czasami możemy zakładać, że intencje rozmówcy są negatywne, nawet jeśli nie ma ku temu podstaw. To może sprawić, że nasze reakcje będą nieadekwatne do sytuacji i nie będziemy w stanie słuchać z otwartym umysłem.
  10. Lęk przed oceną – Często boimy się, że to, co powiemy, może być źle zrozumiane lub ocenione przez innych. Tego rodzaju lęk może powodować, że nie angażujemy się w rozmowę w pełni lub obniżamy naszą zdolność do słuchania innych.

Każda z tych barier psychologicznych wpływa na naszą zdolność do aktywnego słuchania, ale dzięki większej samoświadomości i praktyce, można nauczyć się je przezwyciężać i poprawić jakość komunikacji.

3. Bariery aktywnego słuchania o charakterze emocjonalnym

Bariery emocjonalne trudne do przezwyciężenia, ponieważ często mają głęboki wpływ na nasze reakcje i postawy w trakcie komunikacji.

BARIERY EMOCJONALNE:

  1. Silne emocje (negatywne lub pozytywne) – Jeśli jesteśmy zbyt zdenerwowani, zdumieni, smutni czy zbyt podekscytowani, może to zaburzać naszą zdolność do aktywnego słuchania. Nasza uwaga jest skierowana na własne emocje, a nie na to, co mówi druga osoba. Może to prowadzić do wyciągania błędnych wniosków lub niedokładnego zrozumienia.
  2. Obrona emocjonalna – Czasami, gdy ktoś mówi coś, co wydaje się być krytyką lub atakiem na nas, naturalną reakcją jest zamknięcie się i poczucie zagrożenia. Zamiast słuchać, zaczynamy się bronić, co ogranicza naszą zdolność do aktywnego i empatycznego słuchania.
  3. Zbytnia empatia – Choć empatia jest kluczowa w aktywnym słuchaniu, jej nadmiar może stać się barierą. Często, kiedy bardzo angażujemy się emocjonalnie w rozmowę, możemy zacząć przeżywać emocje rozmówcy tak intensywnie, że stajemy się mniej obiektywni i mniej skoncentrowani na treści przekazu.
  4. Złość i frustracja – Kiedy rozmowa porusza trudny temat lub sprawia, że czujemy się sfrustrowani, możemy mieć trudności w utrzymaniu spokoju i pełnej koncentracji na rozmówcy. Zamiast słuchać, możemy reagować emocjonalnie, co prowadzi do nieporozumień.
  5. Poczucie braku kontroli – Jeśli czujemy, że nie mamy wpływu na rozmowę lub że nie możemy niczego zmienić w danej sytuacji, może to prowadzić do zamknięcia się i braku aktywności w słuchaniu.

4. Bariery społeczne

  1. Różnice w statusie społecznym – Różnice w statusie, np. między pracownikiem a przełożonym, mogą utrudniać pełne i otwarte słuchanie. Osoby w niższym statusie mogą czuć się niekomfortowo w rozmowie, bojąc się wyrazić swoje zdanie lub obawiając się negatywnych konsekwencji.
  2. Stereotypy i uprzedzenia – Często przyjmujemy pewne założenia na temat innych osób (na przykład na podstawie płci, wieku, pochodzenia, wykształcenia), co może prowadzić do tego, że nie słuchamy ich w pełni lub oceniamy ich wypowiedzi z wyprzedzeniem. Takie uprzedzenia mogą zniekształcić sposób, w jaki odbieramy komunikat.
  3. Zależności hierarchiczne – W społeczeństwach o wyraźnej hierarchii (np. w niektórych środowiskach zawodowych) istnieje tendencja do ignorowania opinii osób o niższym statusie. Może to prowadzić do braku uważności na wypowiedzi osób, które teoretycznie mają mniejszą “wagę” w danej konwersacji.
  4. Różnice kulturowe i językowe – Bariera wynikająca z różnic kulturowych i językowych jest również częstą przeszkodą w aktywnym słuchaniu. Różne kultury mogą mieć inne style komunikacji, co utrudnia wzajemne zrozumienie. Z kolei bariery językowe sprawiają, że może dojść do nieporozumień i utraty kontekstu.
  5. Normy społeczne – W zależności od kultury, w której funkcjonujemy, różne normy społeczne mogą wpływać na sposób, w jaki słuchamy i odpowiadamy. Na przykład, w niektórych kulturach akceptowane jest przerywanie rozmówcy, a w innych silnie kładzie się nacisk na zachowanie ciszy i pełne słuchanie, co może prowadzić do nieporozumień.
  6. Zbytnia presja społeczna – W sytuacjach, gdy czujemy się obserwowani lub oceniani przez innych (np. w pracy lub na spotkaniach towarzyskich), może to wpływać na naszą zdolność do bycia w pełni obecnym w rozmowie. Presja, by dobrze wypaść, może sprawić, że mniej koncentrujemy się na rozmówcy, a bardziej na tym, jak jesteśmy postrzegani.

5. Jak radzić sobie z tymi barierami?

  • Świadomość emocji: Ważne jest, aby być świadomym swoich emocji i starać się je kontrolować, by nie wpływały na zdolność do słuchania.
  • Otwartość i akceptacja różnic: Dążenie do zrozumienia i szanowania różnorodności wśród ludzi – zarówno w kwestii emocji, jak i norm społecznych – pozwala na bardziej efektywne słuchanie.
  • Zwiększanie empatii: Należy starać się zrozumieć perspektywę rozmówcy, zwłaszcza jeśli emocje są silne lub rozmowa dotyczy wrażliwego tematu.
  • Praktyka aktywnego słuchania: Aktywne słuchanie wymaga świadomego zaangażowania i praktyki – w tym umiejętności słuchania bez przerywania, zadawania pytań i parafrazowania, by upewnić się, że dobrze rozumiemy rozmówcę.

Pokonanie tych barier może zdecydowanie poprawić jakość naszych interakcji i pozwala na bardziej autentyczną komunikację.

AUTOR: Ekspert Portalu „Świadomy Opiekun”

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie

„Materiał powstał w ramach projektu partnerskiego pn. Opieka długoterminowa – kształcenie kadr Etap I- dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej.„

Tagi:
opieka długoterminowaopiekun osób starszychopiekun osób zależnychszkolenia dla opiekunów
Udostępnij:
Aktywność fizyczna osób starszych cz. 2 - VIDEO
Trening pamięci i koncentracji

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Szukaj

Najnowsze treści

Thumb
Dysfagia – diagnostyka i postępowanie dietetyczne
2025-05-20
Thumb
Odleżyny – VIDEO
2025-05-15
Thumb
Pośladki, nerw kulszowy i długie siedzenie –
2025-05-12

Kategorie

  • Ciało (17)
  • Opieka (1)
  • Podcasty (21)
  • Psychika (25)

Tagi

aktywność fizyczna seniorów emocje opieka długoterminowa opieka nad seniorem opiekun osób starszych opiekun osób zależnych rehabilitacja dla seniorów szkolenia dla opiekunów żywienie i dieta seniora
Untitled design

Opieka Długoterminowa Kształcenie Kadr Etap I

Szkolenia

  • Harmonogram szkoleń
  • Szkolenia zrealizowane

Na skróty

  • O Projekcie
  • Dla kadry opieki długoterminowej
  • Dla osób zainteresowanych zawodami pomocowymi
  • Partnerzy projektu
  • Baza wiedzy
  • Kontakt

Kontakt

Tel: +48 513 672 713

swiadomyopiekun@proomnis.org.pl

Icon-facebook Icon-youtube
Copyright 2025 Świadomy Opiekun | Wszelkie prawa zastrzeżone
Świadomy Opiekun